Časté dotazy

Karta Lítačka

Mám novou Lítačku. Přehraje se mi na ni kupón z původní karty automaticky?

Ne, kupón zůstává stále na původní kartě Lítačka. O jeho přehrání požádejte buď v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci, nebo tak učiňte online ve svém uživatelském účtu na pidlitacka.cz nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka.

Pro přesun jízdného online musí být obě karty, původní i nová, přiřazeny ke stejnému účtu. Jízdné lze následně přesunout v sekci Moje kupóny. Přesun kupónu se projeví do 60 minut.

Další služby vázané na předchozí kartu (např. čtenářský průkaz) je potřeba převést na novou kartu přímo u poskytovatele služby.

Jak si pořídím kartu Lítačka?

Nejjednodušeji kartu objednáte z pohodlí domova vyplněním online žádosti z registrovaného účtu na pidlitacka.cz. Objednanou kartu si můžete nechat zaslat poštou na Vámi zvolenou adresu nebo si ji nechat zaslat na některé z našich kontaktních míst. Další možností je podat standardní žádost na některé z našich kontaktních poboček Dopravního podniku nebo si kartu nechat vystavit na počkání v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci či na expresních místech Středočeského kraje.

Podrobné informace o jednotlivých možnostech pořízení karty naleznete v oddílu Častých dotazů "Karta Lítačka - návody".

Za jak dlouho bude Lítačka k vyzvednutí a jak to zjistím?

Při expresním vydání karty obdržíte kartu na počkání přímo na místě.

Při podání standardní nebo online žádosti může vydání karty trvat až 30 dní od úspěšného podání žádosti, tedy od schválení žádosti a uhrazení poplatku. Obvykle kartu dostanete přibližně už za 14 dní, tento údaj ovšem berte jen jako orientační.

V případě převzetí karty na pobočce Vám zašleme SMS a e-mail, jakmile bude karta připravena k vyzvednutí.

Při převzetí karty poštou Vám bude zaslána zásilka s kartou Českou poštou doporučeně výhradně do rukou adresáta od firmy Monet+, a.s., se sídlem ve Zlíně. Při podání zásilky na poštu Vám zašleme SMS a e-mail s jejím sledovacím číslem.

Kolik stojí vydání karty Lítačka?

Poplatky spojené s pořízením karty Lítačka naleznete v Ceníku.

Jak zjistím, co se děje s žádostí o kartu?

Jestliže jste o kartu Lítačka požádali online, můžete stav žádosti sledovat ve svém účtu, ze kterého byla žádost podána, a to v sekci Objednat Lítačku.

V případě, že jste o kartu žádali standardním způsobem, zavolejte na infolinku nebo napište e-mail na info@pidlitacka.cz, pro operátory si připravte číslo žádosti.

Kde naleznete číslo žádosti?

Pokud byla žádost podána online, číslo žádosti naleznete přímo v e-mailu, který Vám přišel po odeslání žádosti. Dále je ho možné nalézt přímo v registrovaném účtu v sekci Objednat Lítačku.

Pokud byla žádost podána standardně nebo expresně na pobočce, naleznete její číslo přímo na Vaší kopii formuláře žádosti pod čárovým kódem.

Je možné kartu znovu připravit k převzetí?

Pokud karta již byla doručována nebo připravena k vyzvednutí, ale k jejímu převzetí nedošlo, napište e-mail na info@pidlitacka.cz nebo zavolejte na infolinku, pro operátory si připravte číslo žádosti. Pokud karta nebyla ještě zrušena, bude možné ji připravit k dodatečnému převzetí v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci.

Je možné opravit zamítnutou žádost, musím znovu platit?

Každá přijatá žádost prochází kontrolou. Pokud není žádost kompletní nebo pokud některé údaje neodpovídají požadavkům na vydání karty (například z důvodu nevyhovující fotografie), může Vám být žádost zamítnuta. O zamítnutí online žádosti zasíláme automatický e-mail.

Každou žádost je potřeba uhradit pouze jednou. Zamítnutou online žádost stačí opravit a znovu odeslat ke schválení, upravit žádost můžete z účtu na pidlitacka.cz, ze kterého byla podána, a to v sekci Objednat Lítačku.

Je možné změnit zvolené místo převzetí karty Lítačka?

Žádost odeslanou ke schválení už sami měnit nemůžete. Pokud si přejete změnit místo převzetí karty, napište e-mail na info@pidlitacka.cz nebo zavolejte na naši infolinku, pro operátory si připravte číslo žádosti.

Pokud ještě nezačala výroba karty, je možné změnit pobočku, kde bude karta připravena k vyzvednutí, nebo adresu, na jakou má být zaslána.

Není však možné změnit způsob doručení karty, tedy zda bude připravena k převzetí na pobočce, nebo zaslána poštou, v takovém případě by bylo potřeba podanou žádost zrušit a následně zažádat znovu.

Je možné zrušit podanou žádost?

Pokud si přejete žádost zrušit, napište e-mail na info@pidlitacka.cz nebo zavolejte na naši infolinku, pro operátory si připravte číslo žádosti.

Dokud nezačne výroba karty, může být žádost zrušena, ozvěte se tedy, prosím, co nejdříve. V případě zrušení žádosti Vám bude do 30 dní taktéž vrácen již uhrazený poplatek za její vyřízení.

Co dělat, pokud jsem zadal do žádosti chybný údaj

Žádost odeslanou ke schválení už sami měnit nemůžete. Pokud je potřeba některé údaje opravit, napište e-mail na info@pidlitacka.cz nebo zavolejte na infolinku, pro operátory si připravte číslo žádosti. Dokud nezačne výroba karty, je možné údaje měnit, ozvěte se tedy, prosím, co nejdříve.

Jakou fotografii budete potřebovat pro vydání karty?

Pro vydání osobní karty je vyžadována aktuální fotografie průkazového typu, fotografii nebudete potřebovat pro vydání anonymní karty.

Při expresním podání žádosti lze:

  • fotografii přinést v tištěné podobě k naskenování (tato fotografie Vám bude vrácena),
  • využít fotografii z naší databáze, pokud byl udělen souhlas s uchováním fotografie při dřívějším vyhotovení karty Lítačka a pokud splňuje požadované parametry,
  • pořídit fotografii na místě (pouze ve Škodově paláci a na vybraných expresních přepážkách).

Při standardním podání žádosti je potřeba přiložit fotografii v tištěné podobě k žádosti.

Při expresním a standardním vydání karty nejsou fotografie v digitální podobě přijímány.

Do online žádosti je potřeba vložit digitální fotografii splňující následující technické parametry:

  • maximální velikost: 2MB,
  • minimální rozměry: 346px výška a 260px šířka,
  • možné formáty: jpg, jpeg nebo png. Fotografie by měla dále splňovat následující parametry:
  1. Fotografie zachycuje celý obličej z čelního pohledu, otevřené oči.
  2. Fotografie zachycuje celý obličej – od vrcholu hlavy až po ramena.
  3. Fotografie je pořízena před jednobarevným světlým pozadím.
  4. Na fotografii nejsou žádné stíny, které by bránily čitelnosti obličeje.
  5. Fotografie nesmí být pořízena s nasazenými slunečními brýlemi či pokrývkou hlavy (není-li výjimka např. ze zdravotních či náboženských důvodů).
  6. Fotografie musí být barevná, dobře čitelná, bez výrazných úprav.
  7. Fotografie musí odpovídat aktuálnímu vzhledu cestujícího.

Nezapomeňte, že každá fotografie je po vložení do žádosti zkontrolována a pokud nesplňuje některý z parametrů, může Vám být zamítnuta.

Jaké doklady potřebuji pro vydání karty?

Jako průkaz totožnosti akceptujeme občanský průkaz, cestovní pas nebo povolení k pobytu.

Pokud je vyžadován rodný list, je ho potřeba předložit v českém jazyce. Překlady rodných listů musí být úředně ověřeny. Kopie rodného listu nemusí být úředně ověřena.

V případě zastoupení se předkládá kopie průkazu totožnosti zmocnitele a plná moc na našem formuláři, tyto doklady nemusí být úředně ověřeny. Podrobnější informace o různých způsobech podání žádosti o kartu a potřebných dokladech naleznete v oddílu Častých dotazů "Karta Lítačka - návody".

Jak získám kartu s limitovaným designem?

Limitované edice karty Lítačka jsou dostupné pouze při expresním vydání v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci a na vybraných kontaktních místech. Aktuální dostupnost jednotlivých designů Vám sdělí kolegové přímo na přepážce.

Za vydání karty zaplatíte pouze poplatek za expresní vydání, žádný příplatek za limitovaný design karty účtován není.

Které údaje se uvádějí na potisk karty?

Na potisku každé karty je uvedeno číslo karty a poslední den platnosti karty, pokud nebyla karta prodloužena.

Potisk osobní karty s evidencí a osobní karty bez evidence obsahuje navíc jméno, příjmení a průkazovou fotografii jejího držitele.

Na potisku osobní karty bez evidence je uvedena informace, že se jedná o kartu bez evidence údajů.

Kdo může kartu Lítačka využívat?

Karta může být vydána osobě starší 6 let. Její vydání není podmíněno bydlištěm v Praze ani státní příslušností, karta tedy může sloužit jak Pražanům, mimopražským, tak i turistům.

Do kdy karta platí?

Karta je vydávána s platností na sedm let od data vydání. Do 29. 02. 2020 byly karty vydávány s platností na čtyři roky. Platnost karty je uvedena na jejím potisku. V případě automatického prodloužení platnosti karty je možné ověřit její aktuální platnost po přiřazení karty do online účtu nebo na pobočce.

K čemu slouží karta Lítačka?

V současné době Vám může karta Lítačka sloužit jako:

  • Identifikátor pro elektronické jízdné Pražské integrované dopravy (PID).
  • Čtenářský průkaz do Městské knihovny po registraci karty v knihovně.
  • Slevová karta, držitelé karty mohou využít slevového programu Lítačka.
  • Lítačka do škol, zapojené školy mohou využít kartu svých žáků jako bezpečnostní identifikátor s mnoha funkcemi.
  • Dobíjení elektromobilů na stanicích PREpoint po podepsání smlouvy o využívání služeb nabíjení v síti stanic Pražské energetiky.
  • Identifikátor pro elektronické jízdné Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (IDOL).

Jaké existují typy karet?

Vydáváme tři typy karty Lítačka: osobní kartu s evidencí, osobní kartu bez evidence a anonymní kartu.

Osobní karta s evidencí

Jedná se o nepřenosnou kartu, na kterou můžete zakoupit podle Vaší tarifní kategorie osobní jízdné PID: občanské a zvýhodněné kupóny a doklady o nároku na zvláštní ceny jízdného.

Jízdné může přesahovat svojí platností dobu exspirace karty a je ho možné přesunout na jiný Váš osobní identifikátor při reklamaci, exspiraci, ztrátě, poškození karty atd.

V případě zapomenutí karty a přepravní kontroly je možné zpětné doložení jízdního dokladu (nelze ve vlacích PID).

Osobní karta bez evidence

Jedná se o nepřenosnou kartu, na kterou můžete zakoupit osobní jízdné PID: občanské kupóny. O držiteli karty neuchováváme osobní údaje a tuto kartu tedy není možné spravovat online.

Jízdné nemůže přesahovat svojí platností dobu exspirace karty a je ho možné přesunout na jinou Vaši osobní kartu bez evidence pouze v případě reklamace karty. V případě ztráty či poškození karty, při kterém nelze jednoznačně přečíst osobní údaje a rozpoznat fotografii držitele, není možné kupón přesunout.

V případě zapomenutí karty a přepravní kontroly není možné zpětné doložení jízdního dokladu.

Anonymní karta

Jedná se o přenosnou kartu, která není vázána na konkrétní osobu a může být využívána střídavě i více osobami. Na kartu můžete zakoupit anonymní jízdné PID: přenosné kupóny. O držiteli karty neuchováváme osobní údaje.

Jízdné nemůže přesahovat svojí platností dobu exspirace karty a je ho možné přesunout na jinou anonymní kartu pouze v případě reklamace karty. V případě ztráty či poškození karty není možné kupón přesunout.

V případě zapomenutí karty a přepravní kontroly není možné zpětné doložení jízdního dokladu.

Kdy jde zažádat o výměnu karty?

O výměnu karty lze zažádat po celou dobu platnosti karty, v případě výměny z důvodu konce platnosti navíc až do 30 dní po skončení platnosti karty.

Pro podání žádosti o výměnu karty online nebo standardně je potřeba do žádosti uvést číslo původní karty. Pokud číslo uvedeno není, bude žádost vyřízena jako při žádosti o první kartu.

Musíte mít při výměně karty na pobočce původní kartu s sebou?

Původní kartu je na pobočku nezbytné přinést při reklamaci karty a při výměně karty z důvodu konce platnosti, v dalších případech výměny karty s sebou původní kartu nutně nepotřebujete.

Původní kartu není povinné vracet, výjimka se týká pouze výměny z důvodu reklamace.

Je možné vyměnit kartu jednoho typu za jiný?

Karta Lítačka určitého typu (osobní s evidencí, osobní bez evidence, anonymní) může být vyměněna vždy pouze za kartu stejného typu. V případě požadavku na vydání jiného než dosud využívaného typu karty, se postupuje jako při žádosti o první kartu.

Jak zažádám o zrušení karty?

Zrušení karty znamená trvalou a nevratnou blokaci karty, kdy karta přestává být funkční bez možnosti opětovného použití. Pokud kartu sami nezrušíte, bude zrušena s koncem její platnosti.

O zrušení karty lze zažádat osobně v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci, s sebou budete potřebovat Váš průkaz totožnosti. Pro zrušení karty bez evidence a anonymní karty je nutné předložit příjmový pokladní doklad o vydání karty.

Jak mi bude karta doručena, pokud zvolím zaslání poštou?

V případě zaslání karty poštou Vám bude odeslána prostřednictvím České pošty jako doporučené psaní výhradně do vlastních rukou. Zásilku si tedy budete moci převzít pouze Vy na základě svého průkazu totožnosti.

Upozorňujeme, že karty zasíláme poštou pouze na území České republiky.