Časté dotazy

Mobilní aplikace

K čemu slouží účet v aplikaci?

Hlavní výhoda registrace v aplikaci je ta, že zakoupené jízdenky máte ve svém účtu a nepřijdete o ně. Například při ztrátě zařízení se stačí jen přihlásit Vaším účtem na novém zařízení a jízdenky na něm stále budou. Účet přináší také možnost zasílání daňových dokladů prostřednictvím e-mailu, či přenášení jízdenek na jiná zařízení (ať se již jedná o předání jízdenky jinému uživateli nebo přenos na jiné zařízení z důvodu ztráty, odcizení, či zničení zařízení).

Zároveň je účet nutnou podmínkou proto, aby bylo možné využít aplikaci jako identifikátor pro dlouhodobé jízdné stejně jako pro nákup kupónu přes aplikaci.

Jak si do aplikace nahraji kupón?

Pro nahrání kupónu do mobilu je potřeba nejprve mobilní aplikaci zaregistrovat jako identifikátor. Do aplikace se přihlaste svým účtem z pidlitacka.cz, vložte si do profilu vhodnou fotografii a následně proveďte registraci identifikátoru v sekci Nastavení účtu, záložka Moje kupóny.

Nyní již stačí do aplikace zakoupit nebo přesunout kupón. Pro zakoupení zvýhodněného jízdného dle věkové tarifní kategorie je u mobilní aplikace nebo v účtu, ve kterém je registrována, potřeba zadané osobní údaje ověřit na pobočce. Výjimka platí pro studenty s kartou ISIC, kteří mohou svůj studentský status ověřit online zadáním čísla ISIC.

Mobilní aplikaci lze zaregistrovat jako identifikátor na zařízení s operačním systémem iOS 9.3 a vyšší nebo zařízení s operačním systémem Android 6.0 a vyšší. V případě operačního systému Android jsou podporována pouze zařízení s vloženou SIM kartou, nebo s podporou hardwarového uložení klíčů.

Jak ověřím, že je kupón v mobilní aplikaci skutečně nahraný?

Tato informace je zobrazena přímo v mobilní aplikaci v sekci Jízdenky, záložka Kupóny. Seznam kupónů svázaných s mobilní aplikací je uveden pod QR kódem. Kompletní přehled o všech identifikátorech a kupónech naleznete v sekci Nastavení účtu, záložka Moje kupóny.

K čemu mi je aplikace, když mám kupón na kartě a jízdenky kupovat nechci?

Aplikaci můžete dál využívat jako spolehlivého průvodce hromadnou dopravou v Praze a Středočeském kraji. Aplikace obsahuje i funkci vyhledání spojení, mapu zastávek, přehled aktuálních výluk a zpoždění či další novinky v dopravě. Prostřednictvím aplikace můžete také zaplatit parkování v Praze. Snažíme se být komplexní aplikací pro dopravu.

Kde platí jízdenka z aplikace?

Jízdenky platí ve všech linkách PID, včetně vlaků a příměstských autobusů. Krátkodobá jízdenka není vázána na konkrétní spoj, směr nebo osobu. Platnost jízdenky je daná typem jízdenky a její časovou a pásmovou platností.

Použití některých jízdenek je ovšem omezeno a nelze je využít ve všech typech spojů. Například na lanové dráze na Petřín nelze využít jízdenky s kratší platností než 24 hodin. Na specializované lince AE pak neplatí běžný tarif, pro cestování touto linkou proto v aplikaci jízdenku nezakoupíte.

Více informací o možnosti použití jednotlivých typů jízdenek naleznete na webových stránkách PID.

Jak si v mobilní aplikaci zakoupím jízdenku?

V aplikaci je možné vybrat konkrétní jízdenku přímo z nabídky v sekci Jízdenky, nebo zakoupit doporučenou jízdenku k vyhledanému spojení.

V jednom nákupu je možné zakoupit jízdenky pouze jednoho typu a to nejvýš 10 kusů jízdenek současně. Posuvníkem lze snadno změnit počet zakupovaných jízdenek. Nezbytnou součástí je také volba způsobu aktivace zakupovaných jízdenek. Nákup jízdenek následně zaplatíte svojí kartou.

Aby byla jízdenka platná pro přepravu (a kontrolu) je nutné ji nejdříve aktivovat a vyčkat 1 minutu, což je ochrana proti zneužití, která ale neplatí v regionu. Pro nákup i aktivaci jízdenky je nutné mít připojení k internetu.

Mohu v aplikaci platit pouze platební kartou?

Ano, platba probíhá vždy s využitím platební karty, ale máte na výběr z více platebních metod. Můžete využít kartu přes platební bránu s možností zapamatování nebo možnost zapamatování karty přímo v aplikaci. Dále můžete také využít metodu platby pomocí Apple Pay nebo Google Pay a potvrzovat tak platby např. jen otiskem prstu.

Jak se jízdenka aktivuje?

Jízdenku je pro její využití potřeba aktivovat a tím označit její začátek platnosti. Pro aktivaci jízdenky je nutné mít připojení k internetu.

Jízdenku je možné aktivovat přímo při nákupu (aktivace Ihned po nákupu a aktivace Na určitý čas), nebo můžete zakoupit jízdenku do zásoby a aktivovat ji později (aktivace Později ručně) v sekci Jízdenky nebo přes vyhledané spojení.

Aktivace jízdenky je vždy nevratná. Pozor, aktivovanou jízdenku je možné využít vždy pouze ve stejné kombinaci účtu, zařízení a instalace aplikace, ve které byla aktivace provedena.

Kdy mi začne aktivovaná jízdenka platit?

Jízdenka aktivovaná ihned je po dobu první 1 minuty po aktivaci neplatná pro revizorskou kontrolu anebo kontrolu průvodčím. Tímto opatřením chceme černým pasažérům znemožnit aktivaci na poslední chvíli před revizorem. V příměstských autobusech s nástupem předními dveřmi však i tato jízdenka první 1 minutu platí. Řidič autobusu při nástupu zkontroluje, že máte jízdenku platnou. Autobus si proto nemusíte nechat ujet (více v tarifu a smluvních přepravních podmínkách PID).

Aplikace také poskytuje možnost aktivace jízdenky na určitý čas, počáteční čas platnosti jízdenky v tomto případě volíte přímo při její aktivaci, a to nejdříve 1 minutu a nejpozději 24 hodin po aktivaci.

Mohu aktivovat více jízdenek najednou?

Z jednoho uživatelského účtu je možné aktivovat a využít více jízdenek najednou, například pro Vaše spolucestující. Jízdenky se pro odbavení nebo přepravní kontrolu předkládají k načtení jednotlivě.

Jak předám jízdenku?

Pokud nebyla jízdenka dosud aktivována, můžete ji předat jinému uživateli mobilní aplikace, stačí, abyste byli oba registrovaní.

Možnost předání jízdenky naleznete přímo v rozbalovací nabídce konkrétní jízdenky. Pro úspěšné předání stačí vyplnit e-mailovou adresu registrovaného účtu, kterému bude jízdenka předána.

Je možné vzít aktivaci jízdenky zpět?

Není. Jakmile je jízdenka jednou aktivována, nelze ji zpětně deaktivovat. Důvodem je možné zneužití ze strany cestujících, kdy by bylo možné např. nastoupit do autobusu s „platnou“ jízdenkou na část cesty a následně ji zrušit.

Jak vrátím jízdenku, kterou nevyužiji?

Pokud nebyla jízdenka aktivována, můžete ji vrátit. Aktivovanou jízdenku vrátit nelze. Pro vrácení neaktivovaných jízdenek nás prosím kontaktujte e-mailem na info@pidlitacka.cz a do své zprávy zároveň uveďte, v jakém uživatelském účtu se jízdenka nachází a jakou jízdenku si přejete vrátit.

Uvidím v aplikaci historii spotřebovaných jízdenek?

Historii spotřebovaných jízdenek naleznete přímo v sekci Jízdenky přes ikonu v pravém horním rohu. Spotřebované jízdenky starší 1 rok jsou archivovány a nejsou již dále v aplikaci viditelné.

Co znamená doporučená jízdenka?

Jedná se o jízdenku, která na dané vyhledané spojení pokrývá tu část trasy, kterou nepokrývá zakoupený kupón. Pozor, jedná se o doporučenou jízdenku na dané spojení podle jízdního řádu. Pokud se rozhodnete změnit trasu, jet jiným než vyhledaným spojem, nebo pokud se reálný čas cesty dopravního prostředku bude lišit od jízdního řádu, nemusí být doporučená jízdenka pro Vaši cestu dostatečná.

Mohu kombinovat jízdenku s kupónem?

Ano, jízdenky z mobilní aplikace PID Lítačka lze kombinovat s dlouhodobým jízdným PID. Pro odbavení je potřeba předložit jízdní doklad pro celou cestu, předkládáte tedy společně jednorázovou jízdenku z mobilní aplikace i dlouhodobé jízdné na Vašem identifikátoru.

Jízdenka musí být pro odbavení již aktivovaná, a to pro čas a pásma, pro která není zakoupeno dlouhodobé jízdné. Ve směru z místa pokrytého dlouhodobým jízdným do pásem pokrytých jízdenkou je potřeba jízdenku aktivovat nejpozději pro čas odjezdu z poslední zastávky v pásmu, pro které je platné dlouhodobé jízdné.

Jak si nastavím doporučování jízdenek s ohledem na mé platné kupóny?

Pokud využíváte elektronické jízdné, stačí se pouze registrovat na pidlitacka.cz, přiřadit do daného účtu identifikátor s kupónem a pak se pomocí tohoto účtu přihlásit do mobilní aplikace. V nastavení aplikace si poté již jen zapnete doporučování jízdenek podle platných kupónů.

Zakoupené kupóny (např. papírový kupón) si můžete v nastavení mobilní aplikace zadat i ručně. Pozor, v takovém případě si však sami musíte tyto informace aktualizovat.

Je možné vypnout doporučování jízdenek?

Ano, doporučování jízdenek lze vypnout v nastavení mobilní aplikace.

V aplikaci nevidím jízdenky, které jsem si zakoupil před registrací nebo přihlášením.

Zakoupené jízdenky jsou připisovány k uživatelskému účtu, a to buď anonymnímu (bez přihlášení) nebo registrovanému (po registraci a přihlášení). Pokud došlo k tomu, že byly jízdenky zakoupeny do anonymního účtu a po přihlášení je v aplikaci nevidíte, můžete si je buď nechat převést na Váš registrovaný uživatelský účet (pak je budete moct přenášet mezi zařízeními v rámci Vašeho účtu) nebo je využít v anonymním režimu, po odhlášení (takto je možné jízdenky využít pouze na zařízení, na kterém byly zakoupeny). Pro převedení zakoupených anonymních jízdenek nás prosím kontaktujte e-mailem na info@pidlitacka.cz.

Kde najdu daňový doklad za nákup v aplikaci?

Daňový doklad za zakoupení jednorázové jízdenky v mobilní aplikaci naleznete ke stažení v rozbalovací nabídce dané jízdenky v sekci Jízdenky. Daňový doklad za zakoupení dlouhodobého kupónu naleznete ke stažení v rozbalovací nabídce daného kupónu v sekci Nastavení účtu, záložka Moje kupóny.

Uvidím v aplikaci propojené účty, které mám ve své registraci na pidlitacka.cz?

Podřízené ani sdílené účty nejsou v aplikaci zobrazeny, mobilní aplikaci lze jako identifikátor využít pouze pro hlavní účet. Pokud chcete využívat aplikaci i pro podřízené účty, osamostatněte je a poté se přihlaste osamostatněným účtem.

Ukazuje aplikace polohy vozů MHD?

Aplikace u vyhledaného spojení zobrazuje informace o aktuálním zpoždění (tam, kde jsou data k dispozici, tj. u naprosté většiny vozidel). Od verze 4.4.0 aplikace zobrazuje také poslední známou polohu spoje na mapě MHD a aktuální polohu vozidla v detailu trasy vyhledané přes Rozšířené vyhledávání.

Co dělat, pokud mobilní telefon ztratím nebo mi je odcizen?

Pokud ztratíte mobilní telefon, či je Vám odcizen, můžete na stránkách pidlitacka.cz zablokovat identifikátor mobilní aplikaci, ke které máte přiřazeny Vaše kupóny. Případně si můžete kupón přesunout na jiný Váš identifikátor.

Pro přidání nového mobilního telefonu jako identifikátoru se přihlásíte v mobilní aplikaci na novém zařízení do svého účtu z pidlitacka.cz a zaregistrujete si jako identifikátor toto nové zařízení. Nyní již stačí do aplikace přesunout kupón z původního telefonu.

Pokud byly v aplikaci zakoupeny jízdenky do registrovaného uživatelského účtu, pro jejich opětovné získání se stačí v nově nainstalované aplikaci do účtu opět přihlásit.

Co dělat, když si aplikaci odinstaluji?

Pokud dojde k odinstalování a opětovnému nainstalování aplikace na ten samý mobilní telefon, je nutné se znovu přihlásit, registrovat nový identifikátor a převést na něj kupóny. To samé platí i v případě, že se jedná o jiné zařízení.

Pokud byly v aplikaci zakoupeny jízdenky do registrovaného uživatelského účtu a tyto jízdenky nebyly dosud aktivovány, pro jejich opětovné získání se stačí v nově nainstalované aplikaci do účtu opět přihlásit.

Co se chystá v aplikaci do budoucna?

V aplikaci dochází k neustálým drobným úpravám a vylepšením. Dalším významným krokem rozvoje aplikace PID Lítačka je vyhledávač spojení nové generace, který umožňuje kombinovat MHD například i se sdílenými dopravními prostředky. V budoucnu bude možné uložit si přímo v aplikaci vyhledané spojení, ke kterému aplikace uživatele upozorní před odjezdem. V aplikaci také chystáme komplexní úpravu nákupu parkovného, a to včetně datové integrace parkovišť. Pokud máte jakýkoliv nápad, nebojte se na nás obrátit pomocí kontaktního formuláře nebo e-mailem na info@pidlitacka.cz.

Jak probíhá odbavení, pokud mám kupón v mobilní aplikaci?

Pro odbavení musí být mobilní zařízení odemčeno, mobilní aplikace musí být zapnuta a přihlášena do uživatelského účtu, ve kterém je identifikátor s kupónem zaregistrován. Odbavit se je možné pomocí QR kódu a pomocí NFC (pouze u Androidu).

QR kód najdete v sekci Jízdenky, záložka Kupóny. Pro přepravní kontrolu je nutné mít otevřenou obrazovku s QR kódem, obrazovku telefonu přiložíte ke kontrolnímu zařízení tak, aby byl z displeje zachycen celý QR kód.

V případě kontroly pomocí NFC se telefon přikládá přímo na odbavovací zařízení, na vyznačené místo. Pro předložení identifikátoru musí být NFC zapnuto na mobilním zařízení i v mobilní aplikaci. Pokud při předložení telefonu dochází k načtení jiné aplikace, je potřeba takovou aplikaci v mobilním zařízení vypnout.

Jak probíhá odbavení jízdenky z mobilní aplikace?

Jízdenku předkládáte ke kontrole v uživatelském účtu a na mobilním zařízení a konkrétní instalaci aplikace, ve kterém byla jízdenka aktivována. Platnost jízdenky může být ověřena pomocí QR kódu, NFC nebo vizuální kontrolou proměnných obrazců.

Pro kontrolu jízdenky s využitím QR kódu nebo proměnného obrazce otevřete detail aktivované jízdenky v sekci Jízdenky, záložka Jízdenky. QR kód na mobilní zařízení je potřeba přiložit k odbavovacímu zařízení tak, aby byl z displeje zachycen celý QR kód.

Pro předložení jízdenky pomocí NFC musí být NFC zapnuto na mobilním zařízení i v mobilní aplikaci. Mobilní zařízení musí být odemčeno a mobilní aplikace musí být zapnuta. Pokud při předložení NFC mobilního zařízení dochází k načtení jiné aplikace, je potřeba takovou aplikaci v mobilním zařízení vypnout.

Používám mobilní telefon, musím být při kontrole online?

Nemusíte. Připojení k internetu je nutné při registraci nového identifikátoru a následném nákupu či přesunu kupónu. Pro využití krátkodobé jízdenky potřebujete být online pouze při jejím nákupu a aktivaci, pro samotnou přepravní kontrolu již ne.

Co když se mi vybije telefon?

Je odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad. Pokud používáte jako identifikátor mobilní aplikaci, nebo aplikaci využíváte pro krátkodobé jízdenky, musíte mít v době přepravní kontroly k dispozici funkční zařízení, tedy nabitý telefon. V opačném případě není zaručena úspěšná přepravní kontrola a vystavujete se riziku pokuty.

Je bezpečné prokazovat se mobilním telefonem? Nemůže dojít při kontrole ke zcizení údajů, které mám v telefonu?

Odbavení je naprosto totožné, jako v případě krátkodobých jízdenek, tzn. revizor/řidič/průvodčí načte QR kód, případně dojde k NFC komunikaci, a pokud má cestující k mobilní aplikaci přiřazený kupón, pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení. Zároveň se na tomto zařízení zobrazí i fotografie cestujícího, který kupón využívá. Využívání mobilního telefonu je absolutně bezpečné, k odcizení dat dojít nemůže.

Co je denní zastropování jízdného v Praze?

Funkce denního zastropování jízdného Vám zajistí, že při nákupu jízdenek v aplikaci PID Lítačka nezaplatíte za den více, než je cena celodenní jízdenky. Pokud tedy plánujete v jednom dni více cest po Praze, nemusíte si lámat hlavu s tím, zda se Vám vyplatí celodenní jízdenka, protože v případě dosažení její ceny, je jízdné automaticky zastropováno. Například pokud provedete během jednoho dne tři cesty po Praze za 40 Kč a dosáhnete tak ceny celodenní jízdenky za 120 Kč, automaticky získáváte jízdenku platnou po Praze po zbytek dne.

Jak funguje denní zastropování jízdného?

Funkcionalita je automaticky dostupná v aplikaci PID Lítačka od verze 3.8.0. V případě, že si v jednom dni aktivujete chronologicky jízdenky pro pásma P+0+B na 30 nebo na 90 minut a dostáhnete jejich aktivací ceny celodenní jízdenky (tj. 120 Kč nebo 60 Kč v jejich zlevněné variantě), aplikace automaticky vytvoří jízdenku platnou až do 1:30 následujícího dne. V případě, že součet cen aktivovaných jízdenek dohromady odpovídá přesně ceně celodenní jízdenky, aplikace pouze prodlouží platnost poslední z nich. V případě, že by součet cen přesáhl cenu celodenní jízdenky, dostanete možnost doplatit pouze potřebnou část ceny.

Mám nárok na jízdenku denního zastropování, pokud si aktivuji více jízdenek najednou?

Ne, v takovém případě cestující nárok na denní zastropování jízdného nemá. Platnost jednotlivých jízdenek aktivovaných v daném zařízení se nesmí překrývat o více než 5 minut. To znamená, že pokud si aktivujete jízdenky, jejichž platnost se bude překrývat o více než 5 minut, do zastropování ceny jízdného se počítá pouze jedna jízdenka.

Je možné využít denního zastropování jízdného, pokud cestujeme ve větším počtu s jedním telefonem?

Pokud cestujete například ve dvojici a jízdenky aktivujete na jednom zařízení, aplikace je schopna zastropovat cenu vícekrát. Například pokud aktivujete vždy dvě jízdenky za 40 Kč po sobě ráno, totéž v poledne a totéž odpoledne, získáte tím dvě jízdenky platné do konce dne. Při tom nezáleží, zda cestujete po celý den se stejnou osobou, směrodatné je, že všechny jízdenky musí být aktivovány v jednom zařízení.

Co znamená přímá platba za parkovné?

Aplikace PID Lítačka umožňuje provádění přímých úhrad za parkovné, tato funkcionalita je dostupná od verze 3.9.3. To znamená, že uživatel, který si chce zakoupit časově omezené stání na parkovací zóně v hlavním městě Praze, může k tomuto využít aplikaci PID Lítačka a nemusí se přihlašovat do aplikací třetích stran.

Jak mohu uhradit parkovné v rámci mobilní aplikace PID Lítačka?

Parkovné je možné uhradit buď načtením QR kódu na parkovacích hodinách dané parkovací zóny, pomocí GPS souřadnic aplikace PID Lítačka, vyhledáním dané zóny, nebo vyhledáním na mapě.

Kde mohu zaplatit parkovné?

Parkovné je možné uhradit pouze na parkovacích zónách v hlavním městě Praze. Do budoucna se plánuje i s připojením P+R parkovišť.